Wat is tone of voice?
Tone of voice betekent letterlijk: toon van de stem. Dit kan in gesproken taal zijn, maar een tone of voice is ook in iedere geschreven tekst te vinden. Schrijf je bijvoorbeeld met veel uitroeptekens, met lange of juist korte zinnen? En hoe spreek je de lezer aan? De tone of voice van de teksten op jouw website, flyer of ander communicatiemiddel zijn van groot belang wanneer je de juiste klanten wil bereiken. Maar hoe zet je een tone of voice neer die feilloos aansluit bij wie je bent en wat je doet? In deze blog vertel ik je hier alles over, zodat jij weet hoe je precies de juiste doelgroep aan weet te spreken.
Lees verder onder de afbeelding

Iedere tone of voice is uniek
Stel: je bent een groenteboer en je wil zoveel mogelijk mensen op de markt kennis laten maken met de aanbieding op de preien van jouw kraam. Je kunt je vast voorstellen dat je dan een andere toon en woordgebruik aanhoudt dan wanneer je een autodealer bent die het nieuwste Volkswagenmodel aan een klant probeert te verkopen.
Precies dit is wat met tone of voice wordt bedoeld: de toon waarop je jouw klanten aanspreekt. En dit kan nogal verschillen. Nu is het verschil tussen een groenteboer en een autodealer wel erg groot, maar ook tussen bedrijven die gelijksoortige producten aanbieden bestaan duidelijke verschillen in hoe zij hun klanten aanspreken. Kijk bijvoorbeeld eens naar verschillende supermarkten of kledingwinkels. Je zult zien dat twee bedrijven dezelfde soorten producten kunnen verkopen, maar deze producten door middel van taal een compleet uniek imago kunnen geven. Nike is hier een sterk voorbeeld van. Je wil niet per se het product, maar de vibe: "Just do it".

Vind jouw stem
Nog niet overtuigd van de kracht van jouw tone of voice? Lees dan eens onderstaande teksten. Alle vier beschrijven ze hetzelfde fictieve product, maar zouden nooit op dezelfde website terug te vinden zijn:
- Deze gerecyclede boekjes zijn de allerbeste boekjes die er zijn!! Koop het boekJ® hier!
- De uit duurzame materialen vervaardigde boekjes verdienen een mooie plek in uw boekenkast. Bestel het boekJ® via onderstaande link.
- Dit is niet zomaar een boekje. Dit is een canvas voor al jouw ideeën, gedachtes en dromen. Breng jouw dromen tot leven en bestel jouw duurzame boekJ® vandaag.
- Dit is een boekje. Duurzaam. Simpel. Kopen? Doe je hier. Veel plezier met jouw boekJ®!
Er is vast een van deze teksten die jou het meest aanspreekt. Ditzelfde geldt voor jouw klanten. De uitdaging is om die toon te vinden, die jouw bedrijf goed representeert én jouw potentiële klanten aanspreekt. Naar mijn eigen ervaring lukt dit je wanneer je tot de kern komt. Wat is de drijfveer van jouw product of dienst, en welke toon houd je zelf uit wanneer je hier vanuit passie over praat? Door deze toon te vangen en hierbij jouw doelgroep niet uit het oog te verliezen, kom je tot jouw hoogstpersoonlijke tone of voice.
Hulp nodig met jouw tone of voice?
Voor het bepalen van jouw tone of voice is het belangrijk om in elk geval antwoord te geven op onderstaande vragen:
- Wat is de identiteit van jouw merk?
- Wat is je doelgroep?
- Wat is het doel van de tekst?
- Via welk kanaal verspreid je de tekst?
Als het goed is heb je nu al een globaal beeld van jouw tone-of-voice. Maar je kunt nog veel verder gaan dan dit. Hoe ga je bijvoorbeeld om met humor in jouw teksten, en maak je gebruik van veel korte zinnen of juist van wat meer komma's? Het belangrijkst is dat een tekst écht moet kloppen, en moet klinken als jouzelf of jouw merk. Mensen merken het direct als een tekst te gemaakt is.
Vind je het lastig om te bepalen wat jouw tone of voice is? Dat kan ik me heel goed voorstellen. De een geeft nu eenmaal prachtige workshops, de ander verkoopt de mooiste duurzame boekjes en weer een ander schrijft het liefst voor mensen die mooie producten en diensten aanbieden. (Voel je ‘m al aankomen?) En laat mij nu net die laatste persoon zijn. Als tekstschrijver kan ik jou helpen bij het bepalen van jouw tone of voice en naar wens ook teksten voor verschillende platformen schrijven. Denk aan websiteteksten, teksten op flyers en zelfs boeken. Neem gerust eens contact met me op, dan mailen/bellen/appen we over jouw wensen en wat ik voor jou kan betekenen.


