Blog Layout

Wat is tone of voice?

nov. 02, 2022

Tone of voice betekent letterlijk: toon van de stem. Dit kan in gesproken taal zijn, maar een tone of voice is ook in iedere geschreven tekst te vinden. Schrijf je bijvoorbeeld met veel uitroeptekens, met lange of juist korte zinnen? En hoe spreek je de lezer aan? De tone of voice van de teksten op jouw website, flyer of ander communicatiemiddel zijn van groot belang wanneer je de juiste klanten wil bereiken. Maar hoe zet je een tone of voice neer die feilloos aansluit bij wie je bent en wat je doet? In deze blog vertel ik je hier alles over, zodat jij weet hoe je precies de juiste doelgroep aan weet te spreken.


Lees verder onder de afbeelding

Iedere tone of voice is uniek

Stel: je bent een groenteboer en je wil zoveel mogelijk mensen op de markt kennis laten maken met de aanbieding op de preien van jouw kraam. Je kunt je vast voorstellen dat je dan een andere toon en woordgebruik aanhoudt dan wanneer je een autodealer bent die het nieuwste Volkswagenmodel aan een klant probeert te verkopen.


Precies dit is wat met tone of voice wordt bedoeld: de toon waarop je jouw klanten aanspreekt. En dit kan nogal verschillen. Nu is het verschil tussen een groenteboer en een autodealer wel erg groot, maar ook tussen bedrijven die gelijksoortige producten aanbieden bestaan duidelijke verschillen in hoe zij hun klanten aanspreken. Kijk bijvoorbeeld eens naar verschillende supermarkten of kledingwinkels. Je zult zien dat twee bedrijven dezelfde soorten producten kunnen verkopen, maar deze producten door middel van taal een compleet uniek imago kunnen geven. Nike is hier een sterk voorbeeld van. Je wil niet per se het product, maar de vibe: "Just do it".


Vind jouw stem

Nog niet overtuigd van de kracht van jouw tone of voice? Lees dan eens onderstaande teksten. Alle vier beschrijven ze hetzelfde fictieve product, maar zouden nooit op dezelfde website terug te vinden zijn:

  • Deze gerecyclede boekjes zijn de allerbeste boekjes die er zijn!! Koop het boekJ® hier!
  • De uit duurzame materialen vervaardigde boekjes verdienen een mooie plek in uw boekenkast. Bestel het boekJ® via onderstaande link.
  • Dit is niet zomaar een boekje. Dit is een canvas voor al jouw ideeën, gedachtes en dromen. Breng jouw dromen tot leven en bestel jouw duurzame boekJ® vandaag.
  • Dit is een boekje. Duurzaam. Simpel. Kopen? Doe je hier. Veel plezier met jouw boekJ®!


Er is vast een van deze teksten die jou het meest aanspreekt. Ditzelfde geldt voor jouw klanten. De uitdaging is om die toon te vinden, die jouw bedrijf goed representeert én jouw potentiële klanten aanspreekt. Naar mijn eigen ervaring lukt dit je wanneer je tot de kern komt. Wat is de drijfveer van jouw product of dienst, en welke toon houd je zelf uit wanneer je hier vanuit passie over praat? Door deze toon te vangen en hierbij jouw doelgroep niet uit het oog te verliezen, kom je tot jouw hoogstpersoonlijke tone of voice.

Hulp nodig met jouw tone of voice?

Voor het bepalen van jouw tone of voice is het belangrijk om in elk geval antwoord te geven op onderstaande vragen:

  • Wat is de identiteit van jouw merk?
  • Wat is je doelgroep?
  • Wat is het doel van de tekst?
  • Via welk kanaal verspreid je de tekst?


Als het goed is heb je nu al een globaal beeld van jouw tone-of-voice. Maar je kunt nog veel verder gaan dan dit. Hoe ga je bijvoorbeeld om met humor in jouw teksten, en maak je gebruik van veel korte zinnen of juist van wat meer komma's? Het belangrijkst is dat een tekst écht moet kloppen, en moet klinken als jouzelf of jouw merk. Mensen merken het direct als een tekst te gemaakt is.


Vind je het lastig om te bepalen wat jouw tone of voice is? Dat kan ik me heel goed voorstellen. De een geeft nu eenmaal prachtige workshops, de ander verkoopt de mooiste duurzame boekjes en weer een ander schrijft het liefst voor mensen die mooie producten en diensten aanbieden. (Voel je ‘m al aankomen?) En laat mij nu net die laatste persoon zijn. Als tekstschrijver kan ik jou helpen bij het bepalen van jouw tone of voice en naar wens ook teksten voor verschillende platformen schrijven. Denk aan websiteteksten, teksten op flyers en zelfs boeken. Neem gerust eens contact met me op, dan mailen/bellen/appen we over jouw wensen en wat ik voor jou kan betekenen.


Neem contact op
02 jan., 2021
Ik kijk langs mijn moeder heen naar de okergele gordijnen die mijn vriend gisteren heeft opgehangen en bedenk me hoe gelukkig ik ben, terwijl ik een slok van de medium geprijsde rode wijn neem. Het verbaast me soms hoe makkelijk het is om met een persoon hele dagen, weken of zelfs maanden door te brengen zonder dat ik me ongemakkelijk voel, terwijl ik bij andere mensen al gedesoriënteerd een hoekje in kijk na een paar minuten durende conversatie. Met mijn vriend is het nooit ongemakkelijk geweest. Niet tijdens onze eerste date, onze geïmproviseerde tweede date, het voorstellen aan onze families. Alles voelde zo natuurlijk. Tot een bepaald punt denk je dat je alleen met jezelf in een ruimte zo comfortabel bent, tot je zo iemand ontmoet. “Er zijn twee soorten mensen”, zeg ik. Veel mensen zouden me nu aankijken met een ‘heb je weer zo’n filosofisch ingestelde wijndrinkster’-blik. Maar mijn moeder kijkt me onverstoord en vol interesse aan terwijl ik mijn zin afmaak. “Mensen die met zichzelf kunnen leven, en mensen die dat niet zouden kunnen.” Gevolgd door de vraag of zij met zichzelf zou kunnen leven. “Ja, natuurlijk”, zegt ze. “Ik ook”, zeg ik. “Ik ben benieuwd hoe waar onze overtuigingen zijn.” Iedereen heeft wel een standaard kroegvraag, toch? Dit is in elk geval die van mij. Het mooie: tot nu toe hebben meer mensen deze vraag met nee beantwoord dan met ja. Mensen die nee zeggen, snappen mensen die ja zeggen niet en vice versa. Argumenten als “Wanneer ik met mezelf leef, ken ik die persoon al door en door. Daar is niks nieuws en interessants meer aan”, nemen het op tegen de woorden van mijn moeder, mijzelf en nog een handjevol mensen: “Ik zou mezelf begrijpen, alles met mezelf kunnen delen en heerlijk onnozele en diepe onderwerpen bespreken waarover niemand anders het met mij wil hebben.” Mijn moeder en ik kijken elkaar aan, zien elkaar, halen onze schouders op en springen door op een volgend onderwerp. Later die avond hebben we het over introverte en extraverte mensen en dat wij waarschijnlijk meer intro- dan extravert zijn. In mijn hoofd ga ik de mensen af aan wie ik mijn kroegvraag heb voorgeschoteld en warempel: kamp ja is introvert en kamp nee is extravert. Deze gedachte deel ik en we vinden het beide erg interessant. Tot ik me bedenk dat ik veel te weinig mensen heb ondervraagd om deze conclusie te kunnen trekken. Tijd om de kroeg in te duiken, denk ik. Maar ja, we hebben te maken met een pandemie. Eentje die mensen – hoe ironisch – dwingt om erachter te komen hoe goed zij met zichzelf kunnen leven. Sinds het begin van deze crisis heb ik geen kroegneigingen gehad, tot op dit moment. Ik wil de kroeg weer in. Kroegvragen stellen. Mensen met alcohol op om me heen hebben, zodat zij openstaan voor het soort gesprekken dat ik met mezelf zou hebben als er een andere ik was. Want ik zou echt wel met mezelf kunnen leven. Toch?
het nut van visitekaartjes
05 jul., 2020
Laatst overhandigde ik mijn visitekaartje aan een kennis die in de reclamebranche werkt. Er volgde een discussie over het nut ervan, en mooie verhalen over het wisselende gebruik van de kaartjes. In deze blog wil ik je meenemen in de wereld van visitekaartjes.
seo-geoptimaliseerde teksten
18 mei, 2020
Stel: je wil een extra luxe lunch bestellen vanuit kantoor. Het eerste wat je dan waarschijnlijk doet, is het raadplegen van een van onze grootste hulpbronnen in het leven: Google. Je typt iets in als "Bakker Arnhem" of "Lunch bestellen Nijmegen". Bij deze zoekopdrachten zullen veel resultaten verschijnen, maar jij zult waarschijnlijk enkel de bovenste resultaten bekijken. Want wie scrolt er ooit nog door naar de tweede pagina? Bestaat die pagina überhaupt nog? (Ja, dat doet ie. Maar de tweede pagina van de zoekresultaten is een beetje als Schrödingers kat: als je iets niet ziet, bestaat het dan nog wel?) Na het zien van de eerste resultaten, heb je vaak immers al gevonden wat je zocht. De bakker bij jou op de hoek kan net zulke lekkere broodjes verkopen als de bakker die jij gevonden hebt, maar kwam wellicht niet naar boven in de zoekresultaten. Het resultaat: een heerlijke lunch van de bakker die "toevallig" de beste SEO-teksten heeft. De beste watte? Dit leg ik je graag uit.
Analoge fotografie
12 mei, 2020
Op een dag besloot ik mijn blik op fotografie eens een upgrade te geven. Door deels over te stappen op analoge fotografie, leer je veel bewuster foto's te maken. Lees hier over mijn bevindingen.
MetMeeske start
11 mei, 2020
Vandaag, op 11 mei 2020, is mijn broer jarig. Wij spraken ooit als kinderen af dat we in deze periode zeiden dat hij twee jaar ouder is. Ikzelf ben in augustus jarig. Nadat mijn verjaardag is geweest, is hij weer één jaar ouder. Zo kon hij even opscheppen met dat hij wel twee jaar ouder was, en kon ik de rest van het jaar mensen wijsmaken dat we maar een jaartje verschilden. Dus zoveel ouder en wijzer was hij nou ook weer niet. Mijn nu twee jaar oudere broer leerde mij zo'n 20 jaar geleden lezen en schrijven. Sindsdien is de pen niet meer uit mijn hand te slaan. Als kind schreef ik al boekjes in dubbelgevouwen en met prittstift aan elkaar geplakte A4'tjes. Hierna volgden artikelen in schoolkranten, gedichten- en verhalenwedstrijden, een studie communicatie, een bestuursjaar als secretaris en functies als communicatiemedewerker en content marketeer. Van schrijven krijg ik energie, en de kans deed zich voor om mijn eigen bedrijfje te starten. Iets waar ik al een tijdje over droomde. Vandaag liep ik het gebouw van de KVK uit, en belde direct mijn broer (die dus twee jaar ouder is). Gefeliciteeerd! Beetje rare tijd wel. Ja, maar wel lekker jarig. Toch nog familie zien op afstand. Leuk. Lekker taart eten. En doe mama de groetjes. Ohja, de startdatum van mijn schrijfbedrijfje is vandaag. Cadeautje! En nog bedankt hè, voor dat leren lezen en schrijven en zo. Best wel handig nu. Hij feliciteert mij en vraagt me nog even of ik niet op de fiets zit te bellen, want dat mag natuurlijk niet. Mijn lieve grote broer. Mijn eerste blog draag ik op aan mijn jarige broer. De broer die mij stiekem onder tafel trapte, aan mijn haren trok en me tackelde als niemand keek. Maar ook de broer die het altijd voor me opneemt, me steunt en mij hielp bij het leren van de dingen die belangrijk zijn in het leven. Zoals schrijven. Vanaf vandaag - de dag waarop het tweejarig verschil tussen mijn broer en mij weer ingaat - kun je bij mij terecht voor vele soorten teksten. Schrijf samen met mij eindelijk dat boek dat je altijd al wilde schrijven. Of huur mij in om jouw website van passende content te voorzien. Op mijn dienstenpagina lees je meer over wat ik jou te bieden heb. Met zo'n startdatum als deze kan het bijna niet meer misgaan. Pak dus gerust je telefoon, en geef me eens een belletje. Dan kunnen we het samen hebben over wat we voor elkaar kunnen betekenen. Heel graag tot ziens!
Share by: